Katania i Etna za 770 zł. Tanie Włochy.

Włochy, jeden z najdroższy Europejskich kierunków turystycznych, pomijając kraje Skandynawskie. Czy na pewno tak jest, wiadomo jeśli nie mamy co robić z pieniędzmi, możemy nimi rzucać na lewo i prawo. Niedawno wróciłem z kilkudniowego wypadu do Włoch i wydałem 770 zł (5-dniowy pobyt). Odpowiadając od razu na wasze pytanie, nie spałem na plaży.

Wszystko po kolei, bilety lotnicze złapałem w styczniu na promocji Wizz Air za 180 zł, cena biletów obejmowała bagaż podręczny plus małą torbę (np.laptop). Wylot został zaplanowany na marzec. Skoro samolot już miałem czas ogarnąć jakiś nocleg, tu zaczynają się schody. Ceny noclegów w Katanii kształtowały się od 500 do 2000 zł, za cztery noce dla jednej osoby. Tu z pomocą przychodzi Booking.com i Airbnb, gdzie nocleg ogarnąłem za 270 zł za 4-noce (rabat 50 zł na noclegi z Booking.com znajdziecie na blogu). Był to hostel (City in Hostel) który znajdował się obok starówki i targu więc lokalizacja super.

airbnb-booking-znizka-770x433

Wyjazd był już prawie gotowy, brakowało tylko jeszcze ubezpieczenia. Tu z pomocą przyszło moje konto osobiste w mBanku, które w kilku prostych krokach pomaga nam wykupić całkiem przystępy pakiet. Było mi to potrzebne w głównej mierze przez to że w planach miałem wejście na Etne.

Teraz byłem już gotowy ruszać na podbój Sycylii. Podróż zacząłem z Okęcia, skąd startował mój samolot. Port lotniczy w Katanii był jednym z najmniejszych na jakich do tej pory byłem, więc nie ma problemy żeby znaleźć przystanku autobusowego. Z którego to ruszają autobusu (Alibus) do centrum miasta, cena takiego biletu to 4 euro. Natomiast w drodze powrotnej posłuchałem się Pana z hostelu, który polecił mi że lepszym sposobem dostania się na lotnisko będzie, lokalny transport publiczny (AMT). Faktycznie autobus z przystanku w centrum miasta do portu dojechał w 15 minut, cena biletu wynosiła 5 euro.

Wiadomo bez jedzenia i picia człowiek długo nie pociągnie. Plusem hosteli jest na pewno to że mają kuchnie, w których możemy sami ugotować sobie obiad czy kolację. Oszczędzam w ten sposób na nie koniecznie tanich restauracjach. Ceny w lokalach różnią się znacznie, wpływa na to ich lokalizacja i standard. Przykładowo pizza kosztuję od 4,70 euro do 15 euro jeśli zdecydujemy się na pizzę z krewetkami, natomiast ceny owoców morza od 10 euro do 100 euro gdyby ktoś miał ochotę na świeże małże. Dodatkowo do ceny naliczany jest napiwek, plus nakrycie (lub oplata za stolik). Istnieje oczywiście alternatywa, owoce morza kupimy w małym street food obok targu rybnego, ceny kształtują się od 3,29 euro za sałatkę z ośmiornicą i nie przekraczają 8 euro za duży rożek owoców morza, robionych na głębokim oleju. Z kolei pizzę można wziąć na wynos do hostelu.

Przykładowe ceny w sklepie:

sycylia

Głównym celem mojej wycieczki na Sycylię była Etna, najwyższy aktywny wulkan Europy (3345 m.n.p.m). W sezonie istnieje wiele biur podroży które oferują wycieczki rożnego rodzaju na Etne. Ceny zaczynają się od 30 euro do 90 euro. Oferują one zwiedzanie jaskiń, degustacje win, wykłady na temat masywów skalnych czy off road  quadami. Tańszą i według mnie lepszą opcją jest zorganizowanie takiej wyprawy samemu. Cena biletu z Dw. Kolejowego w Katanii pod schronisko u podnóży Etny i z powrotem, wynosi 6,6 euro. W sezonie autobus kursuję dwa razy, po za sezonem raz. Rusza o godzinie 8.00 rano i wraca o 16.00 więc mamy 8 godzin na wejście i zejście z Etny. Istnieje też opcja dla osób starszych bądź leniwych, wjazd kolejką na górną stacje (2650 m.n.p.m), koszt takiej kolejki to 30 euro (góra-dół).

Większość muzeów w niedziele jest darmowa, więc możemy odwiedzić teatr rzymski za darmo. Włochy oprócz pięknych zabytków, pizzy i wybuchowego temperamentu, powinny nam się kojarzyć jeszcze z kawą. Którą możemy dostać niemal wszędzie i nie kosztuje majątku (1-2.5 euro), musimy pamiętać jednak że włosi cappuccino piją tylko do południa potem espresso, przez co niestosownym jest zamawiać kawę mleczną po południu gdzie dysze od ekspresów są już wypucowane na błysk.

Podsumowując jeśli chcesz odwiedzić Sycylię i nie wydać za dużo pieniędzy, postępuj według tych kilku prostych kroków:

1. Kupuj bilety z wyprzedzeniem i poluj na promocje.
  2. Korzystaj z noclegów które oferuje Airbnb lub Booking.
  3. Gotuj sobie sam, a nie wydawaj na restauracje.
  4. Jeśli jednak chcesz jeść na mieście, jedź tam gdzie lokalsi lub w małych lokalach.
  5. Zostań swoim osobistym biurem podróży i zaplanuj własne wycieczki lokalne.
  6. Korzystaj z Trip Advisor, można tam znaleźć fajne atrakcje o których nie ma wzmianki w twoim przewodniku.
  7. Ostatni i chyba najważniejsze czytaj Polaczka w Podróży i spakuj pozytywne nastawienie.

Zapraszam również do obejrzenia mojej relacji z podróży na YouTube: